Absztrakció - a testet egy jellemző pontjával ábrázoljuk.
Absztrakció = elvonatkoztatás latinul. Ez a szó azt jelenti, hogy eltekintünk (=elvonatkoztatunk) a konkrét körülményektől, tulajdonságoktól. Általánosságban, általában vizsgáljuk a jelenséget, a tárgyat. Amikor egy testet a jellegzetes pontjával, pl. a súlypontjával ábrázolunk, akkor eltekuntünk attól , hogy nézk ki, milyen színe van, mekkora a kiterjedése.
Tehát most az itt levő testet egy pontjával ábrázoljuk, egy pontjával helyettesítjük.
Pálya, út, elmozdulás különböznek egymástól, amint ezen az ábrán is látszik. Most itt, ezen a pályán mozgó pont lehetne agy autó is, de akár egy ember vagy egy kutya is.
Fontos megkülönböztetni az utat az elmozdulástól. Ha valaki körbemegy az 1 km sugarú körön és visszatér a kiindulópontra, akkor a z út (s) a nagy kör, de az elmozdulása NULLA.
ÚT: Lásd a fenti ábrát. Jele: s, Mértékegysége m, méter (hosszúság) 1m = 100 cm, = 0,001 km. 1 km = 1000 m.
SEBESSÉG: definíció szerint s/t. Jele: v, Mértékegysége m/sec
Tehát a sebesség definíciója: a sebesség az a fizikai mennyiség, amely megmutatja, hogy egységnyi idő alatt mekkora utat tett meg a test.
Fontos megkülönböztetni az átlagsebeséget a pillanatnyi sebességtől. Az autótok kilométerórája a pillanatnyi sebességet mutatja. A tempomat pedig ezt a pillanatnyi sebességet addig tartja meg, amíg nem kell a kocsival fékezni.
Nézzük meg a következő ábrát:
A sárgával írt 67 km/h a teljes útra (A-C) számolt átlagsebesség. Tehát a teljes út / teljes idő számértéke. Nem egyenlő az A-B út 50 km/h sebességének és a B-C út 100 km/h sebességének egyszerű átlagával.
MEG KELL jegyeznetek, mert ez váratlan váltás: 1 m/sec = 3,6 km/h. Miért?
Az 1 m/sec -ot felírhatjuk 3600m/3600sec-ként is. Itt 3600 sec = 1 h. vagyis 1m/sec = 3600m/1h = 3,6km/h
Ismétlés: SI mértékegységrendszer
EGYENLETES MOZGÁS: a test = időtartamok/idők alatt = utakat tesz meg.
Lehet
- egyenesvonalú
- kör
FONTOS: a sebesség vektormennyiség!!! Hiszen nem csak nagysága, de iránya is van.
HF: tankönyv 12-14. oldal tanulni, munkafüzet 14. oldal 1-4 és 15/9 feladatok. Szorgalmi: tankönyv 14. oldal felül a példa füzetbe másolása.
Mikola-csővel fogunk sebességet mérni a következő órán. Ehhez alakítsatok 4 fős csoportokat. A mérést meg tudjátok nézni előre a https://player.nkp.hu/play/62035/false/undefined és https://player.nkp.hu/play/62036/false/undefined webcímeken.